Holiday spirit in Chile

13 januari 2014 - Santiago, Chili

BBQ op kerstavond, ´t is ook eens wat anders. Hier in Chile is het volop zomer. Geen tropisch klimaat, geen regen -of droogseizoen. Effectief zomer, zoals we het kennen in Europa. Er zijn eigenlijk wel meer gelijkenissen met Europa. Meer bepaald heeft het veel weg van een plek aan de Middelandse Zee. Westerse keuken, westerse muziek, wijn, bier, verkeer... Het is soms zelf moeilijk een toerist te onderscheiden van de lokale bevolking. Enorm bizar, alsof ik in een ander continent ben terecht gekomen met een simpele grensovergang.

Terug naar kerstavond. Ik arriveerde op m´n eentje in Santiago en had een beetje schrik kerst zonder goede company door te brengen. Om dit te vermijden deed ik extra m´n best een goede/sociale hostel te vinden. Bij m´n zoektocht kwam ik terecht bij Terra Extremus, die een een aanbod deden dat je niet kon weigeren (in de woorden van marlon brando). Elke avond van 9 tot half 10 gratis bier. Done, verkocht! Goede keuze bleek achteraf gezien. Maar de kerstman had nog een andere verrassing voor me in peto. Na middernacht gaf de lokale reggae soundsystem een "kerstfeestje". Je kan je wel inbeelden hoe zalig ik dat vond.
Oh ja, ook waard te vermelden dat het enige verkrijgbare bier op dit feestje Stella Artios was! Kon me hier moeilijk een betere kerst voorstellen.

BBQ  Soundsystem!  Free beer!

Valparaiso & Nieuwjaar
Het plan is om binnen een week nieuwjaar te vieren in Valparaiso, 2 uur verwijderd van Santiago. Dit kuststadje is gekend in geheel Zuid-Amerika voor het vuurwerk dat hier op oudejaar wordt afgeschoten. Ik denk dat ze vandejaar zelfs in Guiness Book of Records beland zijn. Daarnaast is deze plek ook befaamd voor de street-art die in de straten domineert. Grafitti & schilderijen op alle muren. Geen crappy tags, maar regelrechte kunstwerken. Ook deze stad is gewoonweg de max. Zomer, vakantiesfeer, mooie straten, gelukkig volk,... Nogmaals, het voelt aan als vakantie aan de Middelandse zee.

Geweldig dakterras van de hostel  Valparaiso  Street artStreet art  Street art    Niet iedereen apprecieert de street art  Met emily op de wijngaard

Omdat deze plek zo gekend is voor zijn oudejaar, reizen vele backpackers hierheen. Het was daarom een kleine reuni met de vele mensen die ik al eerder in andere landen ontmoette. Ook Emily was erbij. Wel leuk om tijdens de feestdagen toch enkele gekende gezichten rond je te hebben. Aangezien het hier superwarm is viert men nieuwjaar niet binnen op een locatie, maar gewoon buiten op straat. De stad transformeerd in een groot festival en hoewel ik redelijk wat zwarte gaten in m´n geheugen bij heb gekregen kan ik zeggen dat een zomerse oudejaar ook wel eens de moeite is.

Nieuwjaar  Feest in de straten

"Vluchten" uit Chile
Na nieuwjaar is mijn doel zo snel mogelijk terug naar Peru te crossen. Terug naar het betaalbare leven. Ik maak nog even een stop in La Serena om met immense telescoop naar de sterren te kijken, maar reis daarna toch vrij snel terug naar de grens.

Chile was een aangename verademing. Even een pauze van de lokale marktje, zuiderse muziek, voedselvergiftigingen en rare cultuurtrekjes. Maar nu kijk ik er al weer naar uit een dagschotel te eten tussen een bende inheemse figuren. Oh, en surfen! Want de komende weken staat surfen bovenaan de ToDo-list. Waarschijnlijk zal ik dus ook niet direct iets speciaals meemaken om naar huis over te schrijven (letterlijk dus, op deze blog).

Surf