Fiesta & adrenaline in Peru

8 november 2013 - Lima, Peru

Na een kort weekje in Ecuador vlieg ik naar Lima. Niet dat ik het hier al beu ben, integendeel. Ik reis in een cirkel (eindig in Colombia) en zal Ecuador verder verkennen tijdens het surfseizoen.

De eerste reiziger die een goed woord uit over Lima moet ik nog ontmoeten. Van wat ik gehoord heb, kan ik opmaken dat Lima een gevaarlijke beerput is die 24/7 verschuild zit onder een grijs pak wolken. Maar, zoals steeds geldt het principe 'Hoe lager de verwachtingen, hoe gemakkelijker ze overstegen kunnen worden'. Ik heb me te pletter geamuseerd in Lima, stad der koningen. Ik verbleef in Barranco, naar verluidt de hipsterwijk van Lima. Voor het eerst bevindt ik me op een plek waar de hele week door degelijk gefeest wordt, en niet enkel in het weekend. Daarbovenop heb je hier perfecte golven voor beginnende surfers. En als kers op de taart is de aanwezige keuken de beste in Zuid-Amerika (en voor mij misschien wel in de wereld). Ceviche, een rauwe visschotel geserveerd met pikant sausje, is een waar orgasme op een bord. Alleen al erover schrijven geeft me het water in de mond.

Huacachina
5 uur ten zijden van Lima bevindt zich Huacachina. Geconstrueerd rondom een kleine oase middenin gigantische zandduinen, heeft dit miniscule dorpje slechts 1 doel: sandboarding!
Met een buggy racen (letterlijk) we tussen de duinen op zoek naar de hoogste & stijlste hellingen. Ik ben er nog steeds niet uit wat het leukste was, de buggy of het boarden. Anyway, it was a blast!
Maar het echte hoogtepunt was om na het boarden te bbq'en in de woestijn en onder de sterrenhemel te slapen (tot we halfbevroren in de tent kruipen). Huacachina was zeker een van de leukste plekken tot zover.

De oase van Huacachina  Sandboarden  De crew & de geliefde buggy  Aku Aku in de woestijn  Zonsondergang  Bbq in de woestijn

Paracas & the poor man's galapagos.
Aangezien ik geen dineros heb om de Galagapos Islands in Ecuador te bezoeken, verheugt het me dat 'the next best thing' slechts een uurtje verwijderd is. Las Islas Ballestas, ook wel gekend als the poor man's galagapos.
Vanuit Paracas stap je op een tourbootje dat je rond deze eilanden leidt. Wat is er te zien? Eerst een vooral miljoenen (als het er geen miljarden zijn) vogels. Tja 'vogels' is niet veelzeggend, maar voor gedetailleerde benamingen verwijs ik je met plezier naar wikipedia. Een naam kon ik wel onthouden, penguins :-)
Er zitten hier fucking penguins! En ik die dacht dat die enkel op Antarctica woonden. Daarnaast bestonden de meest spectaculaire aanwezigen uit zeeleeuwen en dolfijnen.

Islas ballestas  Zeeleeuwen & vogels  Penguins  Islas Ballestas

Vanavond op het plan: een coverband van Limp Bizkit! En dan op naar Cuzco.

Cuzco
Ik kom aan in een van de meest toeristische steden in Zuid-Amerika., Cuzco.
Hoewel ik dit niet altijd als iets positiefs zie, is deze stad dik in orde. Het is een soort backpackers-hub in het midden van de Gringo Trail (het padje dat de meeste backpackers hier in Z-Amerika volgen). De gevolgen zijn vanzelfsprekend feest, feest en meer feest... Anyway, moeilijk daarover een blog te schrijven, dus spring ik direct een beetje verder in de toekomst naar de trekking tot Machu Picchu.

Cavia als maaltijd  Cuzco by night

Salkantay Trek & Machu Picchu.
Je hebt een aantal opties om het paradepaardje van de Inkabeschaving te bezoeken. Zo kan je een dagtrip maken of de bekende Inka Trail volgen. Wij kiezen een alternatieve trekking, die meer op de natuur gefocust, maar ook de bekende ruines als eindstop heeft. De eerste 2 dagen trek je door de besneeuwde bergtoppen, langs de Salkantay Pass. Geweldig dramatische beelden. Daarna, op de 3e dag daal je af naar de subtropische jungle. Enorm diverse landschappen die razendsnel in elkaar overvloeien. Het is deze diversiteit die deze trek zo aantrekkelijk maakt. 4 dagen lang wandelen we naast heilige plekken in de ruwe natuur, kauwen een overvloed aan coca bladeren en groeien we tot experts in de Quechua cultuur. Goed genoeg om de 5e dag als ware Inka's voet te zetten op de heilige grond van Machu Picchu! Zelfs na 1000'en foto's van deze plek gezien te hebben ben ik niet teleurgesteld. Het is onmogelijk deze Inkastad, middenin de groene bergtoppen, fatsoenlijk op foto te vangen. Het was een beetje een verplichting deze plek te bezoeken, nu ik hier toch in de buurt rondhang. Gelukkig was het veel meer dan gewoon een check op de checklist.

Zwemmen in gletsjermeer. Jup, koud  Salkantay Pass  Salkantay Pass  Salkantay Trek  Baboesjka  De verplichte Machu Picchu foto  Machu    Machu Picchu  Op de top van Wayna Picchu (berg bij Machu Picchu)

1. Tomas:
    10 december 2013
    Prachtig man, drjuist ook foto's gezien op u fb, you are living the life menn :-) !!